Malaysia Airlines dianugerahkan status Syarikat Penerbangan Utama Empat Bintang 2025 daripada Persatuan Pengalaman Penumpang Syarikat Penerbangan (APEX).
Ini menjadikan Malaysia Airlines satu daripada 50 syarikat penerbangan global yang menerima pengiktirafan berprestij berkenaan, yang berdasarkan maklum balas neutral sepenuhnya daripada penumpang pihak ketiga yang dikumpul melalui kerjasama APEX dengan TripIt dari Concur.
Lebih daripada 600 syarikat penerbangan di seluruh dunia telah dinilai menggunakan lebih daripada satu juta ulasan penerbangan yang disahkan PNR, meletakkan Malaysia Airlines dalam kalangan lapan peratus syarikat penerbangan terbaik di dunia.
Selain itu Malaysia Airlines juga tersenarai dalam Top 10 Syarikat Penerbangan Terbaik di Dunia dan memperoleh tempat ke-6 untuk Syarikat Penerbangan Terbaik untuk Makanan di Anugerah Pilihan Pembaca Condé Nast Traveller 2024 baru-baru ini.
Pengarah Urusan Kumpulan Malaysia Aviation Group (MAG), Datuk Kapten Izham Ismail, berkata pengiktirafan sebagai Syarikat Penerbangan Utama Empat Bintang APEX 2025 dan sebagai salah satu daripada 10 Syarikat Penerbangan Terbaik di Dunia dan Syarikat Penerbangan Terbaik untuk Makanan mengukuhkan komitmen teguhnya dalam memastikan tahap perkhidmatan dan kualiti tertinggi dalam tawaran serta kepercayaan pengguna terhadap jenama mereka.
“Misi kami adalah untuk terus menetapkan standard yang tinggi dan memastikan pengalaman perjalanan yang melebihi jangkaan, menggabungkan perkhidmatan bertaraf dunia dengan warisan budaya Malaysia yang kaya.
“Kami berterima kasih kepada pelanggan kami atas kepercayaan yang berterusan terhadap Malaysia Airlines,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Izham berkata, dalam usaha berterusan untuk meningkatkan pengalaman pelanggan dari hujung ke hujung bagi syarikat penerbangan di bawah Malaysia Aviation Group (MAG), pilihan sokongan inovatif diperkenalkan awal tahun ini, termasuk ciri Sembang Langsung di laman web Malaysia Airlines dan Firefly, mengurangkan kebergantungan kepada saluran suara tradisional.
“Di samping itu, Malaysia Airlines menawarkan perkhidmatan eksklusif untuk ahli Enrich Platinum dan Gold melalui Talian Premier yang didedikasikan, dengan sistem pengurusan hubungan pelanggan (CRM) yang dipertingkatkan, membolehkan agen mendapatkan pandangan 360 interaksi pelanggan untuk memastikan penyelesaian kontak pertama.
“Pendekatan berpusatkan pelanggan ini telah meningkatkan kepuasan dengan ketara, dan syarikat penerbangan ini meraih Anugerah Emas untuk Pengalaman Pelanggan Terbaik di Pusat Hubungan pada Anugerah Kecemerlangan Industri 2024, serta Anugerah Kecemerlangan Digital dalam kategori Pengalaman Pelanggan Pengguna IT di Anugerah Kecemerlangan Digital PIKOM.
“Meneruskan momentum ini, syarikat penerbangan ini juga memperoleh gelaran Pengalaman Jenama Malaysia Tahun Ini (Penerbangan) dan Pengalaman Pelanggan Malaysia Tahun Ini (Syarikat Penerbangan) di Anugerah Pengalaman Asia 2024 pada bulan Oktober,” katanya. – BH ONLINE